יום רביעי, 10 בינואר 2018

יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת: פרשת וארא: כל אחד יכול להיות גדול | כג' בטבת ה'תשע"ח

💎בס"ד
יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת: פרשת וארא: כל אחד יכול להיות גדול | כג' בטבת ה'תשע"ח


🍬 קבלו סוכריה לשבת: 🍬

בכל אחד ואחד מאיתנו יש הרבה יותר ממה שנדמה לנו. כל מה שצריך זה רק את הגנן הנכון שידע להוציא מהשתיל הזה את המיטב. צריך את האדם הנכון שידע איך מכל ילד, ומכל אחד בעצם, להוציא מהכוח אל הפועל את הפוטנציאל הגלום בו.

אמרו חז"ל: "אין לך כל עשב ועשב מלמטה שאין ממונה עליו מלמעלה ושומר אותו שמכה אותו ואומר לו גדל(בראשית א' ס' רנא). אפילו עשב לא יכול לעשות את זה לבד. אפילו עשב צריך מלאך שיהיה ממונה עליו ויעזור לו לגדול. על אחת כמה וכמה שאדם לא יכול לעשות את זה לבד. גם אדם צריך מישהו שיתן לו את הכוח לגלות את הכוחות של עצמו, למלא הפוטנציאל הגלום בו, ולגדול לגירסה הכי טובה של עצמו. צריך מישהו שידע איך להעצים.

"כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" (דברים כ' יט') וכל עץ צריך עץ אחר שידע להעצים את כוח העצום הטמון בו. כנראה שככה זה, ובגלל זה קוראים לעץ: עץ, כי עץ יש לו תכונה להעצים עצים אחרים!

בפרשה שלנו, פרשת וָאֵרָא, מופיעים שני הפסוקים הללו: "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, לִפְנֵי ה' לֵאמֹר:  הֵן בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לֹא-שָׁמְעוּ אֵלַי, וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה, וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם." (שמות ו' יב') "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לִפְנֵי ה':  הֵן אֲנִי, עֲרַל שְׂפָתַיִם, וְאֵיךְ, יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעֹה.(שמות ו' ל'). ביניהם מפרידים 16 פסוקים המפרטים את עץ המשפחה של משה ואהרון, ונשאלת השאלה: מה הקשר? מה זה שייך לכאן? אנחנו באמצע הדרמה הכי גדולה בהיסטוריה: יציאת מצרים, פרעה, עשר המכות... מה זה חשוב עכשיו להזכיר לנו את מה שאנחנו כבר יודעים מי היה הסבא של הסבא של הסבא של האבא של משה ואהרון? ולמה זה חשוב דווקא עכשיו לפרט את כל הדודים והבני דודים שלהם?

מלמד אותנו הרש"ר הירש שלאחר הפסוקים הללו, "הולכת ומתחילה לה שליחות שלא הייתה כמותה, שליחות של שני אנשים המצליחים לשנות סדרי עולם, שליחות ששום בן תמותה לא ימלא כמותה אחריהם."
ויחד עם זה הם משלנו, הם גדלו בינינו. כולם מכירים אותם, את אחיהם, דודיהם, בני דודיהם - הם אנושיים. משה, גדול ככל שיהיה היה אדם, אדם שהוריד תורה ועשה מופתים, אבל עדיין אדם, "אוי לנו אם ניקחהו  ונהפכהו לאלוקים, אוי לנו אם נחטא בחטא האומה הנוצרית שלקחה אדם והפכה אותו לאלוקי." 


אבל יש כאן עוד מעבר לכך. אני חושבת שהתורה רוצה לומר לנו: 'אתם רואים? האנשים הענקיים האלה, הם אנשים רגילים, אנושיים, כמוני וכמוך. אבל בהם היה גרעין, היה פוטנציאל, שאותו החליט הקב"ה להעצים.'
כל אחד יכול להיות גדול אם רק יהיה שם מישהו שיאמין בו, וישמור עליו, ויכה אותו מלמעלה ויגיד לו: גדל.
לא כל אחד טמון בו הפוטנציאל להיות משה או אהרון, אבל בכל אחד ואחד טמון הפוטנציאל להיות הרבה יותר גדול ממה שנדמה לו.
צריך מישהו שיתן לו את הכוח לגלות את הכוחות של עצמו, למלא הפוטנציאל הגלום בו, ולגדול לגירסה הכי טובה של עצמו. צריך מישהו שידע איך להעצים.

אני מגמגם, אומר משה לקב"ה. ואבא שבשמים מעצים אותו ואומר לו: 'נו אז מה? זה יותר חשוב מה שיש לך להגיד מאיך שאתה אומר את זה. בשבילי אתה הנואם הכי טוב בעולם! אבל בשבילך, כדי שתרגיש יותר נוח, ועד שתלמד להאמין בעצמך כמו שאני מאמין בך, אז הנה לך אחיך אהרון לצידך כדי שתוכלו לשאת אחד את השני, ואני והשכינה, תמיד נהיה ביניכם.'

"כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה(דברים כ' יט') וכל עץ צריך עץ אחר שידע להעצים את כוח העצום הטמון בו. כנראה שככה זה, ובגלל זה קוראים לעץ: עץ, כי עץ יש לו תכונה להעצים עצים אחרים!

שבת שלום ומברכים חודש שבט – באהבה, סמדר 🍓


* המילה עצ/עץ, בזכות עצמה או בתוך מילה אחרת, הופיעה במאמר 34 פעמים! 


© כל הזכויות שמורות לסמדר פרגר




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה