יום שישי, 24 בנובמבר 2017

יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת: פרשת ויצא | ה' בכסלו ה'תשע"ח

💎בס"ד | ויצא: ויפגע במקום

🍬 קבלו סוכריה לשבת: 🍬

בפרשת השבוע שלנו, פרשת וַיֵּצֵ֥א, יעקב אבינו גנב את הברכות של עשיו, ורבקה ששומעת שהוא מתכנן לרצוח את יעקב מיד אחרי שיצחק אביהם ילך לעולמו מזרזת אותו לברוח מארץ כנען, ללכת לבית אביה בחרן, לשאת אישה מבנות משפחתה ולהתחבא שם עד יעבור זעם.
יעקב יוצא מבאר שבע לחרן "וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם וַיָּ֤לֶן שָׁם֙ כִּי-בָ֣א הַשֶּׁ֔מֶשׁ וַיִּקַּח֙ מֵאַבְנֵ֣י הַמָּק֔וֹם וַיָּ֖שֶׂם מְרַֽאֲשֹׁתָ֑יו וַיִּשְׁכַּ֖ב בַּמָּק֥וֹם  הַהֽוּא׃" _(בראשית כח' יא')_ ואז מגיע הסיפור המפורסם של חלום סולם יעקב.

בפשט של הסיפור "וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם" נותן לנו *רש"י* שני פירושים.
אחד פשט: יעקב הגיע להר המוריה, והשני דרש: יעקב תיקן (חיבר/קבע) את תפילת ערבית.  

*השפתי חכמים, רבי שבתי בס*, נותן לנו עוד שתי זוויות ראייה. הראשונה, "וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם" לשון פגישה, ויפגע=ויפגוש. והשנייה, "וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם" את מי הוא פגש? את הקב"ה, ששמו 'מקום' כי הוא מקומו של עולם. (רא"ם: רבי אליהו מזרחי).

"וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם" יש לו גם מובן מאוד בן זמננו.
"וַיִּפְגַּ֨ע" פגיעה, העלבה, גרימת כאב "בַּמָּק֜וֹם" מאוד מסוים מבחינה רגשית נפשית.

הסובלים ביותר מפגיעות מסוג כזה הם הילדים שלנו. בכל יום אנחנו שולחים אותם ליומם, לגן, לבית הספר, ואנחנו יודעים שיש סיכוי סביר שמישהו יפגע בהם. מצד אחד, קשה לנו מאוד להסכין לכך שמישהו מכאיב לילד שלנו. ומצד שני, אין ברירה, כדי גלות את היהלום צריך לחתוך, ללטש, לשייף, ולעשות כל מיני פעולות מאוד לא נעימות שבלעדיהן לא יוכל היהלום החבוי בגוש הפחם להיחשף.

ומכיוון שאי אפשר להימנע מהפגיעות המקומיות הללו, חשוב שנדע איך להדריך ללמד ולעזור לילדים שלנו לעשות שני דברים.
1. מצד אחד, ללמוד איך להתמודד עם תחושת הכאב המתלווה לפגיעה,
ו-2. לא להכאיב לאחרים ולא להחזיר "מידה כנגד מידה", בבחינת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא יט' יח').

1. חשוב לתת לתחושת העלבון והכאב מָּק֜וֹם. זה לגמרי נורמלי, וזה בסדר גמור להרגיש לא טוב כשמישהו מעליב אותנו. אין רגשות טובים יותר או פחות, יש רגשות נעימים יותר ונעימים פחות. אבל כל הרגשות הן חלק מאיתנו, כך ברא אותנו הקב"ה. עם ספקטרום רחב של תחושות ורגשות, ולכולן יש מָּק֜וֹם בתוכנו.

2. יש עוצמה אדירה ותמורה עצומה למי שלומד לא להחזיר באותה מטבע.
"אין העולם קיים אלא בשביל מי שבולם את עצמו בשעת מריבה שנאמר: 'תֹּלֶה אֶרֶץ, עַל-בְּלִי-מָה' (איוב כו', ז')" (מסכת חולין פ"ט, א').
העולם עומד על אלו שבולמים, עוצרים את עצמם בשעת מריבה,. כשהם שומעים שמבזים ומעליבים אותם, ובכל זאת לא מעליבים בחזרה, באותם רגעים הם מקבלים כוח רוחני עצום מהקב"ה, וביכולתם לברך כל אדם וברכתם תתקיים.
לסגור את הפה ולא לענות לזה שפוגע, אבל לפתוח את הפה ולברך מישהו אחר שזקוק לברכה, גם אם הוא לא עומד לידך.

וְעָזְרֵנוּ לִהְיוֹת מִן הַנֶּעֱלָבִים וְאֵינָם עוֹלְבִים, שׁוֹמְעִים חֶרְפָּתָם וְאֵינָם מְשִׁיבִים, וְתַשְׁפִּיעַ עָלֵינוּ רַב בְּרָכוֹת מִמְּקוֹר הַבְּרָכוֹת.*


שבת שלום ומבורך – באהבה, סמדר 🍓


* מתוך ליקוטי תפילות

© כל הזכויות שמורות לסמדר פרגר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה