יום חמישי, 17 באוגוסט 2017

יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת: פרשת ראה | כה' באב ה'תשע"ז

💎בס"ד | פ' ראה תשעז


🍬 קבלו סוכריה לשבת: 🍬


פרשת השבוע שלנו, פרשת רְאֵ֗ה, שמה דגש על עיקרון הבחירה החופשית.

וכך היא נפתחת: "רְאֵ֗ה אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לִפְנֵיכֶ֖ם הַיּ֑וֹם בְּרָכָ֖ה וּקְלָלָֽה׃" (דברים יא' כו')

הרבי מלובביץ' שואל^ איך זה יכול להיות שמ-"אָנֹכִ֛י, המבטא בדרך-כלל נתינה של ברכה ושפע נשגבים ביותר" תבוא נתינה-'מתנה' שהיא קללה?

על מנת להבין איך זה יכול להיות, צריך קודם כל להבין מדוע ברא הקב"ה טוב ורע מלכתחילה. למה הוא "יצר מציאות שמנוגדת לטוב, שנלחמת בו, שמקשה עלינו לעשות את הטוב והישר."

למה הרע קיים בכלל?
כדי לאפשר את קיומה של הבחירה החופשית.

אם היה בעולם רק טוב, לא היו לנו נטיות לעשות רע, ולא היה לנו על מה להתגבר, ולכן לא היינו בוחרים בחירה חופשית בטוב, אלא נאלצים לעשות טוב כי פשוט לא היתה לנו שום ברירה אחרת.
"כדי שתהיה בחירה, יש צורך בשתי דרכים, בטוב וברע, שאז יכול האדם לבחור את דרכו בבחירה חופשית."

היצור היחידי בעולם שיש לו בחירה חופשית הוא האדם. כל רעיון השכר והעונש מבוססים על העובדה שיש לנו בחירה חופשית ומעשינו נשקלים לזכות או לחובה. "אם אין בחירה – אין מקום לשכר ואין הצדקה לעונש."

קיומו של הרע הוא בעצם ברכה, כי בלעדיו אין לנו אפשרות של בחירה חופשית בין טוב לרע. רק הודות לקיומו של הרע אנחנו יכולים לבחור בטוב.

ולכן משתמש הקב"ה ב-אָנֹכִ֛י: כדי להבהיר לנו שהרע שהוא נותן לנו ב'מתנה' לא בא להפריע לנו, אלא לאפשר לנו להשתמש בבחירה בטוב מרצוננו החופשי.

כל קיומו של הרע הוא על-מנת שנוכל לבחור בטוב. "אין לרע כל מציאות משל עצמו – כל תפקידו אינו אלא לאפשר את הבחירה החופשית בטוב."

הבחירה שלנו בטוב היא תוצאה של ההתגברות שלנו על הבחירה ברע, ובכל פעם שאנחנו מצליחים להתגבר, אנחנו מגבירים את הכוח והעוצמה הפנימית שלנו, וכתוצאה מזה את הביטחון והערך העצמי שלנו בעיני עצמנו. מה שנותן לנו משאבים להתגבר שוב, והצמיחה, הגדילה, וההתחזקות שלנו גדלה בהתאם.  

******

גם כהורים עלינו לזכור את הרצף הבונה והמעצים הזה על מנת שנוכל לזכור (ולבחור) לאפשר גם לילדים שלנו להתנסות בו, על מנת שיתחזקו, יתעצמו, ויגבירו את הביטחון והערך העצמי שלהם בעיני עצמם.

בבסיסם של אנשים מוצלחים ומאושרים יש עוגן יציב של ביטחון וערך עצמי גבוהים.
היו להם הורים שלא חסו עליהם, ואיתגרו אותם בהתאם ליכולתם בהתגברות ויישום בחירה חופשית בין טוב לרע.



שבת מברכים שלום ומבורך – באהבה, סמדר 🍓



^ מבוסס על ליקוטי שיחות כרך ד' עמ' 1339 בתוך "שולחן שבת" עמ' 345-344


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה