יום שבת, 27 במאי 2017

יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבועות | ב' סיון ה'תשע"ז

💎בס"ד


🍬 קבלו סוכריה לחג מתן תורה: 🍬

ביום רביעי נעמוד שוב יחד, כאיש אחד בלב אחד, ונקבל שוב את התורה.

על מעמד הר סיני כתוב: "מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹקִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל" (שמות יט' יט').
לא כתוב בלשון עבר, משה דיבר וה' ענה לו בקול, אלא בלשון הווה, משה ידבר, עכשיו הוא ידבר, וה' עכשיו יענה לו בקול. כי קבלת התורה היא לא אירוע היסטורי חד-פעמי, מתן תורה מתרחש כל יום, כל הזמן, וכל שנה מחדש ב-ו' בסיון במעמד כולנו, בבית-הכנסת. עכשיו, בהווה, כל הזמן.


את עשרת הדיברות פותח הדיבור הראשון: "אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" (שמות כ' ב' ; דברים ה' ו')

נשאלת השאלה: 
למה מציג עצמו ה' בתור מי שהוציא אותנו ממצרים, ולא בתור מי שברא את העולם?
אחרי הכל, בריאת העולם יש מאין היא אירוע הרבה יותר מרשים מכמה ניסים והוצאת עם מעבדות.

חמש תשובות מצאתי^ ואת הראשונה אהבתי יותר מכולן:

1. הקב"ה רוצה להדגיש את העובדה שהוא לא ברא את העולם, עזב אותו, והניח לנו כאן להסתדר לבדינו, אלא שהוא איתנו על כל צעד ושעל, משגיח ושומר. הקב"ה אומר לנו בדיבר הראשון, את כל העולם הזה בראתי רק בשביל שאוכל להוציא אתכם ממצרים, כדי שאתם תהיו לי לעם ואני אהיה לכם לאלוקים. אני כאן כל הזמן, אתם בשמירה אישית צמודה. אתם אף פעם לא לבד.

2. את בריאת העולם אף אחד לא חווה. אף אחד לא היה שם. קשה להתחבר לאירוע שאף אחד מעולם לא חווה. לעומת זאת העבדים שהקב"ה הוציא ממצרים היו גם במעמד הר סיני. הם חוו גם את זה וגם את זה, ולכן הם גם יכולים להתחבר לחוויה. וגם אנחנו ממרחק הזמן יכולים להתחבר לנושא העבדות, מכיוון שכל אחד ואחד מאיתנו חווה אותה באיזה שהוא אופן בחייו.

3. את העולם הקב"ה ברא עבור כל הנבראים, אבל במעמד הר סיני כרת הקב"ה ברית עם העם היהודי באופן ספציפי. זוהי ברית ייחודית ומיוחדת עם העם שאותו הוציא הקב"ה ממצרים.

 4. הקב"ה רוצה להראות לנו שיש תוכנית להיסטוריה, ויש תכלית לסבל. יש מטרה והיא הגאולה. הבריאה היא אמנם תחילתו של העולם, אבל יציאת מצרים היא תחילתה של השלמת הגאולה מהגלות.

5. הקב"ה רוצה שנהיה כמוהו. אמנם אף אחד מאיתנו לא יכול לברוא עולם, אבל כל אחד מאיתנו יכול להפוך את העולם הזה למקום טוב יותר בזה, שכמו הקב"ה, נעזור למישהו אחר, נקל על הכאב שלו, ונעזור לו להשתחרר מהסבל שלו.


יכולים לחשוב על עוד סיבות?
אשמח לשמוע.


שנזכה להיות ראויים לקבל את התורה ולקיימה בשמחה ובאהבה.


חג: שבועות / עצרת / מתן תורה / קציר... מאוד שמח –
באהבה, סמדר 🍓




^ עפ"י הרב מרדכי בכר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה