💎יקירי,
🍬 קבלו מרשמלו לשבת: 🍬
כתוב בפרשות
השבוע שלנו, פרשות ויקהל-פקודי: "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם
הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לה'..." (שמות לה' ב').
והרי זה כל כך לא
פשוט להיות במנוחה גמורה, ועוד בפקודה.
אנחנו רגילים
להיות עסוקים, ואנחנו נהנים מהעשייה – מאוד קשה לעצור את הכל, כשבדיוק באמצע.
זה קשה: אנחנו
צריכים להתאפק ולא לעשות דווקא כשרוצים לעשות.
אנחנו
צריכים לדחות סיפוק. וכהורים עלינו ללמד את ילדינו דחיית סיפוק.
אנחנו צריכים
לעצור את עצמנו, לכבוש את הרצון. וכבר אמרו לפנינו: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ. " (אבות ב' ד').
זה
מוכח מחקרית: ילדים שרוכשים את היכולת לדחות סיפוק מצליחים יותר בחייהם!
בשנות ה-60 ערך
הפסיכולוג וולטר מיטשל ניסוי שֶׁלְיָמִים נודע בשם "מבחן המרשמלו".
הושיבו ילדים בני 3-4 על כסא מול שולחן ועליו צלחת ועליה מרשמלו אחד. ההוראה של הבודקת היתה: 'אם תחכי/ה עד שאחזור תקבל/י עוד אחד ויהיו לך שני מרשמלו."
הושיבו ילדים בני 3-4 על כסא מול שולחן ועליו צלחת ועליה מרשמלו אחד. ההוראה של הבודקת היתה: 'אם תחכי/ה עד שאחזור תקבל/י עוד אחד ויהיו לך שני מרשמלו."
חלקם לא התאפקו
יותר משניות וחלקם הצליחו לחכות הרבה מאוד זמן:
2 מכל 3 ילדים לא עמדו בפיתוי ואכלו.
1 מכל 3 ילדים הריחו, נגעו, הזיזו את הצלחת, הפנו מבט, לקחו והחזירו, אבל בסופו של דבר הצליחו להתאפק, וקיבלו את המרשמלו השני.
2 מכל 3 ילדים לא עמדו בפיתוי ואכלו.
1 מכל 3 ילדים הריחו, נגעו, הזיזו את הצלחת, הפנו מבט, לקחו והחזירו, אבל בסופו של דבר הצליחו להתאפק, וקיבלו את המרשמלו השני.
תריסר שנים לאחר
מכן בדקו את אותם ילדים ומצאו:
> לילדים שהצליחו להתאפק ולא לאכול את המרשמלו היו ציונים טובים יותר בבי"ס, מנת משכל גבוהה יותר, הם הצליחו לממש את עצמם טוב יותר, והיה להם קל יותר מבחינה חברתית מהילדים שלא הצליחו להתאפק ואכלו את המרשמלו -- אחוז גבוה מ'לא מתאפקים' לא סיים תיכון או לא המשיך ללימודים גבוהים.
> לילדים שהצליחו להתאפק ולא לאכול את המרשמלו היו ציונים טובים יותר בבי"ס, מנת משכל גבוהה יותר, הם הצליחו לממש את עצמם טוב יותר, והיה להם קל יותר מבחינה חברתית מהילדים שלא הצליחו להתאפק ואכלו את המרשמלו -- אחוז גבוה מ'לא מתאפקים' לא סיים תיכון או לא המשיך ללימודים גבוהים.
> הילדים
שהצליחו לדחות סיפוק גילו יותר שליטה עצמית, יכולת ריכוז גבוהה יותר, עצמאות רבה
יותר, ביטחון עצמי גבוה יותר, וגמישות מחשבתית רבה יותר מהילדים שלא הצליחו לדחות
סיפוק.
> בגילאי ה20
וה-30 לחייהם, אותם אלה שהצליחו לדחות סיפוק, סיימו תיכון, השיגו ציונים גבוהים
יותר ב-SAT, רכשו השכלה אקדמאית, והיתה להם יכולת טובה
הרבה יותר להשיג יעדים, ולהגשים את עצמם מהנבדקים שלא הצליחו לדחות סיפוק.
"היכולת
לנהוג באיפוק בגיל צעיר מעניקה יתרון עצום בכל הקשור למיצוי הפוטנציאל לכל אורך
החיים" (וולטר מיטשל).
שבת
מאמנת אותנו להיות גיבורים הכובשים את יצרם.
שמירת
השבת מלמדת אותנו להיות אנשים שיודעים לדחות סיפוק, ולגדול מוצלחים הרבה יותר.
שבת שלום ומבורך, באהבה, סמדר 🍓
המרשמלו מוקדש להחלמה
מהירה ורפואה שלימה של הרב יהודה אליהו
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה