יום חמישי, 29 באוגוסט 2019

יַהֱדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת פרשת ראה: זה בידיים שלכם | כח' במנחם אב ה'תשע"ט

💎בס"ד
🍬 *קבלו סוכריה לשבת פ' רְאֵה: זה בידיים שלכם 🍬
חומש דברים הוא חומש מרגש. אותי בכל אופן. תמיד. בכל שנה מחדש. בתור מי שגדלה בעידן נטול טכנולוגיה ושהיתה (ועודנה) תולעת ספרים, יש לי דימיון פעיל במיוחד. כשאני קוראת אני רואה בעיני רוחי את העלילה נפרשת לנגדי, וזה תמיד טוב יותר מכל סרט. אולי בגלל זה עדיין לא ראיתי סרט מבוסס ספר שהיה טוב יותר מהמקור. בכל מקרה, אני קוראת את ספר דברים, ובכל פעם מחדש אני רואה את משה רע'ה עומד מול מאות אלפי בני ישראל שיודעים שהם עומדים להיפרד מהמנהיג הגדול הזה שהוביל אותם אל מחוץ למצרים וליווה אותם במדבר ארבעים שנה, והם שותים בצמא את דבריו. משה רבינו מודד כל מילה, כי הוא נפרד מהם, ועכשיו, כשנפרדים, למילים האחרונות יש תוקף ומשקל ומשמעות רבה במיוחד. ככה הם יזכרו אותו. זו הירושה שלו. זה מה שהוא משאיר אחריו: את הסיפור שלו, את הסיפור שלנו. וזה מרגש.
🍬
משה מתחיל את נאום הפרידה שלו בראש חודש שבט ומסיים ב-ז' באדר, יום פטירתו. 37 יום הוא מדבר למרות שהוא מעיד על עצמו ש"לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי ... כִּי כְבַד פֶּה...[1]"
ובפרשה שלנו, פרשת רְאֵה[2], הוא ממשיך את אותו מסר: הקב'ה אוהב אתכם, תאהבו אותו. התורה היא מתנה, היא בשבילכם ועבורכם: "שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי, מְצַוֶּךָּ: לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ, עַד-עוֹלָם--כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר, בְּעֵינֵי ה' אֱלֹקֶיךָ.[3]"
הוא משדל אותם ומזכיר להם את כל הטוב שהקב'ה הרעיף עליהם, ומזכיר להם שלמרות שאולי זה לפעמים קשה ללכת בדרך שמתווה לנו הקב'ה, זה תמיד תמיד לטובתנו, כי התורה היא אמנם תורה משמים, אבל היא מיועדת לחיים כאן, על האדמה הזו. בעולם הזה.
היא מגיעה מעולמות עליונים, אבל היא נועדה לעולמות התחתונים, לעולם שלנו. התורה היא אור ורוחניות, אבל היא מיועדת לשימוש בעולם המעשי הגשמי. ולתורה הרוחנית הזו שיישומה הוא בעולם הזה, יש חוקיות כמו לכל הטבע של העולם הגשמי.
🍬
הכל תלוי אם הולכים לפי הכללים: "רְאֵ֗ה אָֽנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לִפְנֵיכֶ֖ם הַיּ֑וֹם בְּרָכָ֖ה וּקְלָלָֽה:[4]"
הכל כאן מונח לפניכם בעולם הזה, אם תפעלו לפי הכללים שנתתי לכם תתברכו בכל טוב טבע, אבל אם תבחרו שלא... התוצאה תהיה קללה.
זה תלוי בכם זה בידיים שלכם: "אֶת־הַבְּרָכָ֑ה אֲשֶׁ֣ר תִּשְׁמְע֗וּ אֶל־מִצְו‍ֹת֙ ה' אֱלֹֽקֵיכֶ֔ם אֲשֶׁ֧ר אָֽנֹכִ֛י מְצַוֶּ֥ה אֶתְכֶ֖ם הַיּֽוֹם: וְהַקְּלָלָ֗ה אִם־לֹ֤א תִשְׁמְעוּ֙ אֶל־מִצְו‍ֹת֙ ה' אֱלֹֽקֵיכֶ֔ם וְסַרְתֶּ֣ם מִן־הַדֶּ֔רֶךְ אֲשֶׁ֧ר אָֽנֹכִ֛י מְצַוֶּ֥ה אֶתְכֶ֖ם הַיּ֑וֹם לָלֶ֗כֶת אַֽחֲרֵ֛י אֱלֹק֥ים אֲחֵרִ֖ים אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־יְדַעְתֶּֽם:[5]"
משה מסביר לעם ישראל שיש סדר מסויים בעולם. יש הגיון מסויים בסדר האלוקי.
ישנם דברים שהם מקבלים ללא תנאי. וישנם דברים שמותנים במה שהם יעשו או לא יעשו.
זה לא שהם יקבלו עונש. זה לא משהו שינחת עליהם ככה סתם משום מקום בלי שום קשר להתנהגות שלהם. הוא מודיע להם מראש: זה בידיים שלכם! יש תוצאות קבועות מראש בעולם הזה, חלקן הגיוניות, וחלקן טבעיות. אבל כולן, כולן, לטובתו של העם. כי דרכו של ה' להיטיב. רק להיטיב. כל זה כי ה' רוצה לעזור לכם להגיע אל התכלית שלכם. איך תגיעו לשם? זה כבר בידיים שלכם. בדרך שתבחרו ללכת בה.
🍬
מנגד עומד העונש.
עונש היא פעולה שהורים עושים ככלי חינוכי אבל אין בדר"כ בינה לבין המעשה כל קשר ‏הגיוני. עונש בדר"כ משפיל ומדכא את הילד. ותמיד תמיד מקלקל את היחסים, מעכיר את האווירה ויוצר מרירות.  למשל: אם הילד לא הכין שיעורים, לא יסע על האופניים שבוע. אם הילדה לא באה להתקלח ‏לא תלך מחר לחוג. אם הילדים התחצפו, תבוטל החופשה המתוכננת, וכד'.

תוצאות הגיוניות וטבעיות ידועות מראש. כלומר, הבחירה ביד העושה.
הילד יודע מה יקרה אם ינהג בצורה אחת, או אם ינהג באופן אחר.
ומכיוון שכך, התוצאות ההגיוניות והטבעיות עושות לא רק סדר בעולם הרגשי של הילד, אלא תורמות רבות לשמירה על מערכת יחסים טובה בין הורים וילדים. כשהתוצאה באה לידי ביטוי, זה תמיד כי הילד בחר לנהוג באופן מסויים כשהוא יודע מה תהיה התוצאה של בחירתו.

בניגוד לעונש, תוצאות טבעיות והגיוניות:
‏1. ידועות  מראש
‏2. יש קשר בין המעשה לתוצאה - כמו בחיים
תוצאה הגיונית היא פעולה חינוכית שההורים עושים ברוח טובה, כדי לשמור על הסדר התקין ‏של החיים, על אותם חוקים ותקנות שהם עצמם קבעו. מבלי להטיף מוסר - ‏תוך השתתפות כנה בצערו של הילד שהתנסה בתוצאות הבחירה שלו, ובאי הנוחות ובנזק של אי שמירה על סדרי החיים ‏ואי קבלת הגבולות.   

חשוב לציין שתוצאה הגיונית היא הגיונית בעייני ההורים, ולאו דווקא בעייני הילדים. לילדים הרבה פעמים קשה לראות את ההיגיון והצדק של ההורים. הם גם לא אוהבים שמגבילים אותם, ולא נותנים להם לעשות בדיוק מה שהם רוצים. אבל זה לא אומר שהבחירה של ההורים איננה נכונה. להורים יש את התמונה הגדולה.
🍬
הורה כאילו עומד על ראש הר, והילד עדיין בבסיסו, מתחיל את המסע בשביל העולם מעלה. להורה יש פרספקטיבה רחבה יותר של הנוף הנמתח מראש ההר. האופק רחב הרבה יותר. על סמך ניסיון העבר, והיכולת של ההורה לצפות הרבה צעדים מראש מה יוביל לְמה, התוצאות ההגיוניות שההורה בוחר הם תמיד לטובתו של הילד, גם אם הילד לא בהכרח מסוגל לראות את זה.

תוצאה טבעית היא פועל יוצא מרצף של אירועים טבעיים ללא התערבות המבוגר. ‏ (למעט במקרים של פיקוח נפש או נזק גופני חמור) אם ההורים לא יתערבו ויעניקו לילד ‏השתתפות אמיתית בצערו יפיק הילד את הלקח בעצמו. 
אין כאן בשום פנים ואופן נקמה, או שמחה לאיד של: "אתה רואה! אמרתי לך!".
כאשר הורה מעניש ילד קשה לו לעזור לילד להשתחרר מהמצב אליו הוא נקלע - אבל כאשר הילד ‏סובל מתוצאה טבעית או הגיונית של מעשיו , יכול ההורה בהחלט לבוא לעזרתו, דבר שתורם ‏לשמירה על מערכת יחסים טובה.

יש כאן אך ורק נתינת מקום לטבע לעשות את שלו, ובו בזמן להיות הורה אוהב, מחבק, מדריך ומכוון בחיבה.
למשל: בחורף כשלא לובשים מעיל - רטוב וקר. כשלא מגיעים לארוחה - נשארים רעבים.‏ כשלא הולכים לישון בזמן - עייפים בבוקר. כשמתנהגים בצורה לא נעימה עם חברים - חברים ‏לא באים יותר.  כשלא מניחים לאמא לנוח בצהריים - לאמא אין כח ללכת לבריכה אחה"צ. וכד'.
🍬
את אותו סדר שה' קבע בעולם ושאותו משה מסביר לעם ישראל אנחנו כהורים יכולים להכניס להורות שלנו.

תוצאות הגיוניות וטבעיות הם הכלים החינוכיים הטובים ביותר לעזור לילדים לגדול בצורה הטובה ביותר תוך שמירה על מערכת היחסים הטובה שלהם עם ההורים שלהם.
גם לנו אבא שבשמים הודיע מראש מה יקרה אם נבחר כך או כך: "רְאֵ֗ה אָֽנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לִפְנֵיכֶ֖ם הַיּ֑וֹם בְּרָכָ֖ה וּקְלָלָֽה:"  ברכה אם תלכו בדרך הנכונה, וקללה אם לא. "שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי, מְצַוֶּךָּ: לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ, עַד-עוֹלָם--כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר, בְּעֵינֵי ה' אֱלֹקֶיךָ."

שבת שלום ומבורך וראש חודש אלול שמח, שלכם, סמדר🍓 


דבר התורה מוקדש לעילוי נשמת מיכאל בן שרה רוח ה' תניחו בגן עדן
ולהבדיל לרפואה שלימה בגוף ובנפש של שלומית בת רחל אמיליה בת אסתר
ולזכות גל יצחק בן סמדר וניקול מרים בת שרה שיזכו לזרע של קיימא



בואו נשמור על קשר:  #YehadutVeHorut @smadarprager
פייסבוק:fb.me/YehadutVeHorut
לערוץ יַהֲדוּת וְהוֹרוּת: https://buff.ly/2Kh2wSU
לאתר של סמדר פרגר: http://www.smadarprager.com/
Twitter:
https://buff.ly/2VqN487
Instagram:
https://buff.ly/2QfstjD
הבלוג של סמדר פרגר בעברית: https://buff.ly/2CyYsaU
Smadar’s Sane Way (English) Blog:
https://buff.ly/2G9uLPa




[1]  שמות ד' י'
[2]  פ' רְאֵה: דברים יא' כו' – טז' יז' (4/11 ; 126 פסוקים)
[3]  דברים יב' כח'
[4]  שם יא' כו'
[5]  שם, שם כז' כח'

[© Smadar Prager, CGP]

Smadar Prager, CGP is an Israeli Certified Group Emotionally Focused Psychotherapist since 1998 with a home based private practice located in South Valley Stream (Five Towns area, Long Island). She focuses on relationships with the self, in the Family, Parenthood, Couplehood, and Body & Eating Disorders.
To schedule an appointment please contact at smadarprager@gmail.com or 917-513-1490.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה