יום חמישי, 22 באוגוסט 2019

יַהֱדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת פרשת עקב: סיפור אהבה | כ' במנחם אב ה'תשע"ט

💎בס"ד
🍬 *קבלו סוכריה לשבת פ' עֵ֣קֶב: סיפור אהבה 🍬
 
אני מודה. אני מהיְפֵי-נפש האלה שמתחלחלים מניסויים בבעלי חיים.
אחד הניסויים היותר מזעזעים שנעשו אי פעם בבע"ח הם הניסויים של הפסיכולוג האמריקני הארי הרלו[1] בקופי הרזוס[2]. הרלו, שסבל מדיכאון קשה כל ימי חייו, חיפש את המקור לכך ומצא שגורי קופים העדיפו לשבת בחיקה של "אם" מלאכותית עשויה עץ וברזל כשהיא היתה מצופה בבד מגבת רך למרות שבקבוק חלב הוצע להם אצל ה"אמא" השניה שהיתה כולה ברזל ועץ ולא היתה מכוסה בבד רך.
אני לא רוצה לצער אתכם יותר מידי ולספר לכם מה קרה לקופיפים שלו כשגדלו, אבל רק נאמר שהם לא יכלו ליצור קשר חברתי עם קופים אחרים כשבגרו (וזה כולל מגע מיני), והם גם לא תיפקדו ביום יום של עצמם. הם פשוט היו פגועים נפשית כל כך קשה. הם ישבו ובהו באויר, או שהזיקו לעצמם גופנית. מכאן, הוא הבין שתינוק חייב לקבל אהבה. הוא הבין שמגע הוא רכיב הכרחי בהתפתחות פסיכולוגית רגשית תקינה של בני האדם.
🍬
כי מגע הוא ביטוי בסיס של אהבה. מגע זה כשמספיק קרובים כדי לגעת. וכשרחוקים ואי אפשר לגעת מתגעגעים נורא. להתגעגע, מלמדת הרבנית ימימה מזרחי, זה לרצות לגעת ושזה יגע בחזרה: גע גע, מת־גע־גע, מתגעגע.
"געגוע הוא תמיד רגש הדדי. אפשר להביט במישהו והוא לא מביט בך חזרה, אפשר לדבר למישהו והוא לא מקשיב, אבל אי אפשר לגעת במישהו ושהוא לא יגע בך חזרה; גע־גע. געגוע הוא תמיד הדדי. וזה הנס הכי־הכי גדול...[3]"
כשאוהבים רוצים לגעת. וכשמקיפים אותנו במגע, ומחבקים אותנו, אנחנו מרגישים אהובים.
אהבה היא הבסיס של הכל. בלי אהבה אין חיים. פשוט כך. תחשבו על זה. אם גברים ונשים לא יאהבו לא יצמחו ילדים. וכשילדים גדלים הם לא מפסיקים להתגעגע למגע שלנו. ואחרי שמתחתנים ובאים הילדים גם אחנו עדיין מתגעגעים למגע. כולנו רוצים לחוש אהבה. כל־כך רוצים שלפעמים המגע מכאיב. כי רבים, ומתווכחים, ונהיה קשה ולא נוח ולא נעים בביחד. אבל זה רק בגלל שכל־כך אוהבים וכל-כך מתגעגעים וכל־כך רוצים לגעת.
🍬
למה אנשים צועקים אחד על השני כשהם מתווכחים ורבים?[4] הרי הם עומדים כל־כך קרוב אחד לשני. לא צריך לצעוק. מתי מרימים את הקול? כשמישהו רחוק ורוצים שישמע אז צועקים כדי שהקול יגיע עד אליו. כשעומדים קרוב לא צריך לצעוק, הרי נמצאים כבר במרחק שמיעה. אז למה בכל זאת צועקים? כי הלבבות רחוקים אחד מהשני. מרימים את הקול כי מרגישים רחוק. מנסים ליצור מגע קולי. מנסים לגעת שוב בַּאהבה.  
🍬
בפרשת השבוע שלנו, פרשת עֵ֣קֶב[5] מופיעה המילה אהבה על הטיותיה יותר מבכל פרשה אחרת בתורה -
עשר פעמים[6]:
כִּי מֵאַהֲבַת ה' אֶתְכֶם[7]... שֹׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹהֲבָיו[8]... וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ[9]... וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ[10]... לְאַהֲבָה אוֹתָם[11]... וְאֹהֵב גֵּר[12]... וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר[13]... וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹקֶיךָ[14]... הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹקֵיכֶם[15]...  לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹקֵיכֶם[16]...  זה כל מה שה' מבקש מאיתנו. תאהבו אותי!
אני אוהב אתכם כל־כך הרבה, וכל מה שאני רוצה זה שתאהבו אותי בחזרה.
כל מה שעשיתי עבור האבות ועבורכם זה בגלל שאני כל־כך כל־כך אוהב אתכם. וכל מה שאני מבקש בחזרה זה שתאהבו אותי: "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹקֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ לָלֶכֶת בְּכׇל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ בְּכׇל לְבָבְךָ וּבְכׇל נַפְשֶׁךָ.[17]"
אז ברור לנו איך הקב"ה מראה לנו אהבה. בזה שהוא נותן לנו כל־כך הרבה טוב ושפע. הוא נותן לנו חיים, ונותן לנו דרך לחיות אותם. ככה הוא נוגע בנו. אבל איך אנחנו נוגעים בחזרה? איך אנחנו נוגעים בו?
אנחנו נוגעים בו כשאנחנו עושים מה שהוא מבקש מאיתנו.
🍬
איזה תסכול מרגיש כל הורה שעושה כל־כך הרבה עבור הילדים שלו, ומקריב עבורם כל־כך הרבה שכשהוא מבקש מהילד שלו שיעזור לו במשהו הוא מקבל רטינות ואופים ומשיכות כתפיים, או לחילופין התעלמות מוחלטת? איזה כאב לב זה!
כל אמא מכירה את הרגע הזה שבו היא חושבת לעצמה (יש כאלה ששומעים את המחשבות שלהם): מה אני בסך הכל מבקשת? שתורידו את הצלחת שלכם מהשולחן כשאתם מסיימים לאכול ותשימו בכיור? לא ביקשתי לשטוף כלים, לא ביקשתי לעשות ספונג'ה במטבח. בסך הכל ביקשתי לפנות את הצלחת שבה אכלתם את האוכל שאני קניתי וסחבתי והכנתי באהבה רבה עבורכם. איזו כפיות תודה זו? אחרי כל האהבה שאני משקיעה בכם, למה אתם לא אוהבים אותי בחזרה? תראו לי שגם אתם אוהבים אותי....
🍬
אז גם בסוף מוצאים אהבה.  בסוף מבינים שאי אפשר בלעדיה. חייבים אהבה.
שלמה המלך כתב: "..עַל כׇּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה.[18]" כי אהבה זה הבסיס. אי אפשר בלי אהבה. וכשמביאים את האהבה לידי ביטוי אז גם על הפשעים הכי גדולים, והקונפליקטים, והריבים, והוויכוחים, על הכל... היא תכסה. האהבה היא שמיכה גדולה שמחממת ומפשירה ואז אפשר להתכרבל ולגעת בטוב.
רבי צדוק הכהן[19] אמר: " ואהבת השם יתברך הוא השורש... וכולם חד כידוע בזוהר דהא בלא הא לא וסגי.
ג' אהבות יש: אהבת ישראל (שמקורה באהבת עצמו), והתורה (ובה כלולה המציאות כולה), והקב"ה (שהוא עיקר הכל).[20]"  
אם נתחיל ללמוד לאהוב את הקב"ה, נגיע לאהבה עצמה. נלמד לאהוב את עצמנו, ונוכל לאהוב את המציאות ואת האחרים. אהבה היא הבסיס. קודם כל אהבה.

שבת שלום ומברכים חודש אלול, שלכם, סמדר🍓
                                    

 דבר התורה מוקדש לרפואה שלימה בגוף ובנפש של חיים רפאל בן בתיה שלומית בת רחל אמיליה בת אסתר

ולזכות גל יצחק בן סמדר וניקול מרים בת שרה שיזכו לזרע של קיימא


בואו נשמור על קשר:  #YehadutVeHorut @smadarprager

פייסבוק:fb.me/YehadutVeHorut
לערוץ יַהֲדוּת וְהוֹרוּת: https://buff.ly/2Kh2wSU
לאתר של סמדר פרגר: http://www.smadarprager.com/ 
Twitter: 
https://buff.ly/2VqN487 
Instagram: 
https://buff.ly/2QfstjD
הבלוג של סמדר פרגר בעברית: https://buff.ly/2CyYsaU
Smadar’s Sane Way (English) Blog: 
https://buff.ly/2G9uLPa



[1]  Harry Harlow, פסיכולוג אמריקאי, 1905-1981.
[2]  הזן המוכר ביותר של קופי המקוק ונפוץ באסיה. גודלו של קוף בוגר הוא כ-50 ס"מ, ומשקלו כ-7 ק"ג לזכר וכ-5 ק"ג לנקבה.
[3]  מתוך עמוד הפייסבוק של הרבנית ימימה מזרחי / פרשה ואשה עם יקרת פרידמן 30.11.2016
[4]  אני לא בטוחה מה המקור של זה.
[5]  פרשת עֵ֣קֶב: דברים ז' יב' – יא' כה' (3/11 ; 113 פסוקים)
[6]  סה"כ 21 פעמים בחומש דברים (ספרתי 😉)
[7]  דברים ז' ח': "כִּי מֵאַהֲבַת ה' אֶתְכֶם וּמִשׇּׁמְרוֹ אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵיכֶם הוֹצִיא ה' אֶתְכֶם בְּיָד חֲזָקָה וַיִּפְדְּךָ מִבֵּית עֲבָדִים מִיַּד פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם."
[8]  שם, שם ט': "וְיָדַעְתָּ כִּי ה' אֱלֹקֶיךָ הוּא הָאֱלֹקִים הָאֵל הַנֶּאֱמָן שֹׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹהֲבָיו וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֺתָו לְאֶלֶף דּוֹר."
[9]  שם, שם יג': "וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ וּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ."
[10]  שם, י' יב': "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹקֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ לָלֶכֶת בְּכׇל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ בְּכׇל לְבָבְךָ וּבְכׇל נַפְשֶׁךָ."
[11]  שם, שם טו': "רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק ה' לְאַהֲבָה אוֹתָם וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם בָּכֶם מִכׇּל הָעַמִּים כַּיּוֹם הַזֶּה."
[12]  שם, שם יח': "עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה וְאֹהֵב גֵּר לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָה."
[13]  שם, שם יט': "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם."
[14]  שם, יא' א': "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹקֶיךָ וְשָׁמַרְתָּ מִשְׁמַרְתּוֹ וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וּמִצְוֺתָיו כׇּל הַיָּמִים."
[15]  שם, שם יג': "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֺתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹקֵיכֶם וּלְעׇבְדוֹ בְּכׇל לְבַבְכֶם וּבְכׇל נַפְשְׁכֶם."
[16] שם, שם כב': "כִּי אִם שָׁמֹר תִּשְׁמְרוּן אֶת כׇּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם לַעֲשֹׂתָהּ לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹקֵיכֶם לָלֶכֶת בְּכׇל דְּרָכָיו וּלְדׇבְקָה בוֹ."
[17]  שם, י' יב'
[18]  משלי י' יב': "שִׂנְאָה תְּעֹרֵר מְדָנִים וְעַל כׇּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה."
[19]  רבי צדוק הכהן רבינוביץ' - רובינשטיין מלובלין (1900-1823) היה תנא וכהן בסוף ימי בית המקדש השני ובראשית דור יבנה, בדורם של רבי יהושע ורבי אליעזר.
[20]  מובא ב"צדקת הצדיק" קצ"ו: https://www.sefaria.org/Tzidkat_HaTzadick.196?lang=he

[© Smadar Prager, CGP]


Smadar Prager, CGP is an Israeli Certified Group Emotionally Focused Psychotherapist since 1998 with a home based private practice located in South Valley Stream (Five Towns area, Long Island). She focuses on relationships with the self, in the Family, Parenthood, Couplehood, and Body & Eating Disorders.
To schedule an appointment please contact at smadarprager@gmail.com or 917-513-1490.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה