יום ראשון, 28 באוגוסט 2016

יהדות והורות: תוצאות טבעיות והגיוניות / פרשת עקב ה'תשע"ו

יַהֲדוּת וְהוֹ­רוּת
והפעם: הגיגים על פרשת עקב
משה רבינו מלמד על תוצאות טבעיות והגיוניות

משה רבינו עומד ומדבר אל עם ישראל.
יש לו הרבה מה לומר, והזמן קצר. ימיו ספורים.
הוא מגולל את ההסטוריה של העם, ומזכיר להם מה היה בדרך מאז שיצאו ממצרים ועד למעמד זה בו הם עומדים ערב כניסתם אל הארץ המובטחת.
הוא מודיע להם מה מצפה להם, ומרגיע אותם שהקב"ה איתם, ושהיחס המועדף שהם קיבלו, מקבלים ויקבלו, ישמר לעולם הודות לברית שה' כרת עם האבות.

יחד עם זאת, שלוש פעמים במהלך הפרשה הוא מסייג את ההבטחה של הברית.          

בפעם הראשונה:
וְהָיָ֣ה | עֵ֣קֶב תִּשְׁמְע֗וּן אֵ֤ת הַמִּשְׁפָּטִים֙ הָאֵ֔לֶּה וּשְׁמַרְתֶּ֥ם וַֽעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם וְשָׁמַר֩ ה' אֱלֹקֶ֜יךָ לְךָ֗ אֶת־הַבְּרִית֙ וְאֶת־הַחֶ֔סֶד אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖ע לַֽאֲבֹתֶֽיךָ:[1]
משה מסביר לעם שאמנם יש ברית, אבל יש דברים שתלויים בהם.
אמנם ניתנה הבטחה, ואמנם הם תמיד יהיו עם הסגולה של הקב"ה, ולעולם לא יושמדו,
אבל, וכאן בא אבל גדול, שמירת הברית תלויה גם בהם.
זכות האבות מוגבלת. גם להתנהגות שלהם יש השלכה עם איכות חייהם ועתידם.

בפעם השניה:
וְהָיָ֗ה אִם־שָׁכֹ֤חַ תִּשְׁכַּח֙ אֶת־ה' אֱלֹקֶ֔יךָ וְהָֽלַכְתָּ֗ אַֽחֲרֵי֙ אֱלֹקִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וַֽעֲבַדְתָּ֖ם וְהִשְׁתַּֽחֲוִ֣יתָ לָהֶ֑ם הַֽעִדֹ֤תִי בָכֶם֙ הַיּ֔וֹם כִּ֥י אָבֹ֖ד תֹּֽאבֵדֽוּן:[2]
משה מזהיר מפני גבהות לב המנכרת את האמונה כתוצאה משפע גשמי: וְאָֽמַרְתָּ֖ בִּלְבָבֶ֑ךָ כֹּחִי֙ וְעֹ֣צֶם יָדִ֔י עָ֥שָׂה לִ֖י אֶת־הַחַ֥יִל הַזֶּֽה:[3] יש להיזהר ולא לשכוח מי הוא זה שבעצם משפיע את כל השפע והטוב.  ה' , ולא אתם, הוא זה שדואג לרווחה הגשמית. הלך מחשבה שכזה יביא לאובדן ולגלות.

מעניין לראות שהתגמול האלוקי הוא לא רק על מעשים, אלא גם על מחשבות.
מחשבות הן תוצאות של תפיסת עולם פנימית, והן מובילות לרגשות שמובילות למעשים.
משה מזהיר את העם לעצור ולבדוק את עצמו אפילו לפני שהמחשבה שלו יוצרת מציאות, פעולה.

ובפעם השלישית:  
וְהָיָ֗ה אִם־שָׁמֹ֤עַ תִּשְׁמְעוּ֙ אֶל־מִצְו‍ֹתַ֔י אֲשֶׁ֧ר אָֽנֹכִ֛י מְצַוֶּ֥ה אֶתְכֶ֖ם הַיּ֑וֹם לְאַֽהֲבָ֞ה אֶת־ה' אֱלֹֽקֵיכֶם֙ וּלְעָבְד֔וֹ בְּכָל־לְבַבְכֶ֖ם וּבְכָל־נַפְשְׁכֶֽם:[4]
משה מסביר שיש שתי אפשרויות.
האחת, במידה והעם לא ילך בדרך שה' מתווה לו, לא יקפיד על המצוות ולא יאהב את ה' ויעבוד אותו עם כל הלב והנשמה,
זה מה שיקרה: וְחָרָ֨ה אַף־ה' בָּכֶ֗ם וְעָצַ֤ר אֶת־הַשָּׁמַ֨יִם֙ וְלֹא־יִֽהְיֶ֣ה מָטָ֔ר וְהָ֣אֲדָמָ֔ה לֹ֥א תִתֵּ֖ן אֶת־יְבוּלָ֑הּ וַֽאֲבַדְתֶּ֣ם מְהֵרָ֗ה מֵעַל֙ הָאָ֣רֶץ הַטֹּבָ֔ה אֲשֶׁ֥ר ה' נֹתֵ֥ן לָכֶֽם:[5]
גשמי הברכה יפסקו, לא יגדלו יבולים, לא יהיה ממה לאכול ולשתות, ואי אפשר יהיה להישאר יותר בארץ ישראל, הארץ הטובה תאבד לנו.
אבל אם העם כן ישמע וכן יעשה,
הוא יתוגמל בהתאם: לְמַ֨עַן יִרְבּ֤וּ יְמֵיכֶם֙ וִימֵ֣י בְנֵיכֶ֔ם עַ֚ל הָֽאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֨ר נִשְׁבַּ֧ע יְהֹוָ֛ה לַֽאֲבֹֽתֵיכֶ֖ם לָתֵ֣ת לָהֶ֑ם כִּימֵ֥י הַשָּׁמַ֖יִם עַל־הָאָֽרֶץ:[6]
החיים יהיו ארוכים וטובים על אדמת ארץ ישראל בדיוק כפי שה' נשבע לאבות.

משה מסביר לעם ישראל שיש סדר מסויים בעולם. יש הגיון מסויים בסדר האלוקי.
ישנם דברים שהם מקבלים ללא תנאי. וישנם דברים שמותנים במה שהם יעשו או לא יעשו.
זה לא שהם יקבלו עונש. זה לא משהו שינחת עליהם ככה סתם משום מקום בלי שום קשר להתנהגות שלהם. הוא מודיע להם מראש שיש תוצאות קבועות מראש על דברים מסויים, חלקן הגיוניות, וחלקן טבעיות. אבל כולן, כולן, לטובתו של העם. כי דרכו של ה' להיטיב. רק להיטיב.

*

עונש הוא פעולה שהורים עושים כשבכוונתם לחנך את הילד, שאין בינה לבין המעשה כל קשר ‏הגיוני, שמשפילה ומדכאה את הילד, מקלקלת את היחסים, מעכירה את האווירה ויוצרת מרירות.  למשל: אם הילד לא הכין שיעורים, לא יסע על האופניים שבוע. אם הילדה לא באה להתקלח ‏לא תלך מחר לחוג.
אם הילדים התחצפו, תבוטל החופשה המתוכננת, וכד'. 

תוצאות הגיוניות וטבעיות ידועות מראש.
כלומר, הבחירה ביד העושה.
הילד יודע מה יקרה אם ינהג בצורה אחת, או אם ינהג באופן אחר.

ומכיוון שכך, התוצאות ההגיוניות והטבעיות עושות לא רק סדר בעולם הרגשי של הילד, אלא תורמות רבות לשמירה על מערכת יחסים טובה בין הורים וילדים. כשהתוצאה באה לידי ביטוי, זה תמיד כי הילד בחר לנהוג באופן מסויים כשהוא יודע מה תהיה התוצאה של בחירתו.


בניגוד לעונש, תוצאות טבעיות והגיוניות: ‏1. ידועות  מראש 
‏2. יש קשר בין המעשה לתוצאה - כמו בחיים
 
 
תוצאה הגיונית היא פעולה חינוכית שההורים עושים ברוח טובה, כדי לשמור על הסדר התקין ‏של החיים, על אותם חוקים ותקנות שהם עצמם קבעו. מבלי להטיף מוסר - ‏תוך השתתפות כנה בצערו של הילד שהתנסה בתוצאות הבחירה שלו, ובאי הנוחות ובנזק של אי שמירה על סדרי החיים ‏ואי קבלת הגבולות.    

חשוב לציין שתוצאה הגיונית היא הגיונית בעייני ההורים, ולאו דווקא בעייני הילדים. לילדים הרבה פעמים קשה לראות את ההגיון והצדק של ההורים. הם גם לא אוהבים שמגבילים אותם, ולא נותנים להם לעשות בדיוק מה שהם רוצים. אבל זה לא אומר שהבחירה של ההורים איננה נכונה.
הורה כאילו עומד על ראש הר, והילד עדיין בבסיסו, מתחיל את המסע בשביל העולם מעלה. להורה יש פרספקטיבה רחבה יותר של הנוף הנמתח מאש ההר. האופק רחב הרבה יותר. על סמך נסיון העבר, והיכולת של ההורה לצפות הרבה צעדים מראש מה יוביל לְמה, התוצאות ההגיוניות שההורה בוחר הם תמיד לטובתו של הילד, גם אם הילד לא בהכרח מסוגל לראות את זה.

 תוצאה טבעית היא פועל יוצא מרצף של אירועים טיבעיים ללא התערבות המבוגר. ‏ (למעט במקרים של פיקוח נפש או נזק גופני חמור) אם ההורים לא יתערבו ויעניקו לילד ‏השתתפות אמיתית בצערו יפיק הילד את הלקח בעצמו.  ‏ 
אין כאן בשום פנים ואופן נקמה, או שמחה לאיד של: "אתה רואה! אמרתי לך!".
יש כאן אך ורק נתינת מקום לטבע לעשות את שלו, ובו בזמן להיות הורה אוהב, מחבק, מדריך ומכוון בחיבה.
למשל: בחורף כשלא לובשים מעיל - רטוב וקר. כשלא מגיעים לארוחה - נשארים רעבים.‏כשלא הולכים לישון בזמן - עייפים בבוקר.כשמתנהגים בצורה לא נעימה עם חברים - חברים ‏לא באים יותר.  כשלא מניחים לאמא לנוח בצהריים - לאמא אין כח ללכת לבריכה אחה"צ. וכד'.

כאשר הורה מעניש ילד קשה לו לעזור לילד להשתחרר מהמצב אליו הוא נקלע - אבל כאשר הילד ‏סובל מתוצאה טבעית או הגיונית של מעשיו , יכול ההורה בהחלט לבוא לעזרתו, דבר שתורם ‏לשמירה על מערכת יחסים טובה. 

את אותו סדר שה' קבע בעולם ושאותו משה מסביר לעם ישראל אנחנו כהורים יכולים להכניס להורות שלנו.
תוצאות הגיוניות וטבעיות הם הכלים החינוכיים הטובים ביותר לעזור לילדים לגדול בצורה הטובה ביותר תוך שמירה על מערכת היחסים הטובה שלהם עם ההורים שלהם. 

           



© כל הזכויות שמורות לסמדר פרגר © אב ה'תשע"ו

[1]  דברים ז' כב'
[2]  דברים ח' יט'
[3]  דבים ח' יז'
[4]  דברים יא' יג' , תחילת הפרשה השניה של קריאת שמע
[5]  דברים יא' יז'
[6]  דברים יא' כא'



[© Smadar Prager, CGP]



Smadar Prager, CGP is an Israeli Certified Group Psychotherapist since 1998 with a home based private practice located in South Valley Stream (Five Towns area, Long Island). She focuses on relationships in the Family, Parenthood, Couplehood, and with self, and Eating Disorders.
To schedule an appointment please contact at smadarprager@gmail.com or 917-513-1490

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה