יום רביעי, 21 בפברואר 2018

יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת: פרשת תצוה – אֵינֶנּוּ – ו' באדר ה'תשע"ח

💎בס"ד
יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת: פרשת תצוה – אֵינֶנּוּ – ו' באדר ה'תשע"ח

🍬 קבלו סוכריה לשבת: 🍬
פרשת תְּצַוֶּ֣ה פותחת בצווי של הקב"ה למשה רבנו לדאוג לקבלת שמן זית להדלקת הנר במנורה: "וְאַתָּ֞ה תְּצַוֶּ֣ה׀ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְיִקְח֨וּ אֵלֶ֜יךָ שֶׁ֣מֶן זַ֥יִת זָ֛ךְ כָּתִ֖ית לַמָּא֑וֹר לְהַעֲלֹ֥ת נֵ֖ר תָּמִֽיד׃( שמות כז' א').

הערב*, ז' באדר, יום פטירתו של משה רבינו, נדליק נר לעילוי נשמתו.
ודווקא בפרשה הזו, פרשת תְּצַוֶּ֣ה, לא מוזכר שמו של משה רבינו למרות שקוראים אותה בשבוע שבו חל יום פטירתו. הגאון מוילנא אומר: "השם יתברך ויתעלה שמו, הצופה ומביט עד סוף כל הדורות, ידע מראש כי בז' באדר יסתלק משה רבנו ע"ה, לזאת לא זכר שמו בפרשה הזאת, כדי לרמז על זה"
ככה, פתאום, נעלם לנו משה רבנו.
המנהיג הענק הזה, שהקדיש לנו את חייו, ושבזכותו הפכנו לעם, שרעה אותנו במדבר עד לכניסתנו אל הארץ המובטחת, עומד בן מאה ועשרים שנה על פסגת הר נבו, מביט אל הארץ המובטחת, ויודע שאליה הוא לא יכנס. הוא עשה את תפקידו.

אז איך זה שדווקא בפרשה הזו שמו לא מופיע?

1. בעל הטורים מסביר שמאז שמשה נולד אין בחומש שמות פרשה ששמו לא מוזכר בה, ומכיוון שאחרי חטא העגל איים הקב"ה להשמיד את כל העם, עמד משה רבינו ואמר לו: 'אתה שובר לי את הלב ה', הם ואני זה היינו הך, אם אתה משמיד אותם' "מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ(שמות לב' לב') וכתוב: "וקללת חכם אפילו על תנאי באה(מכות יא' ע"א): לדברים שצדיק מוציא מהפה יש כח עצום שאפילו אם לא התקיים התנאי תתקיים הקללה. עם ישראל ב'ה לא הושמד, אבל שמו של משה נמחה, נמחק, לא מכל הספר, לא מכל התורה – אבל מהפרשה הזו, שכרונולוגית מתרחשת מיד אחרי חטא העגל.

2. הרבי מלובביץ' אומר ששמו של האדם נחוץ בעצם לאחרים כדי שיוכלו לקרוא לו.
כשהקב"ה מפונה למשה רבינו ואומר לו: "וְאַתָּ֞ה תְּצַוֶּ֣ה" הוא בעצם פונה למהות של משה רבינו, שהיא עמוקה יותר ומשמעותית יותר מהשם עצמו. "אַתָּ֞ה" זו פנייה שבעצם שווה יותר, ונעלה יותר מהדרגה של השם עצמו.
יוצא ששמו אֵינֶנּוּ אבל הוא אפילו עוד יותר נוכח.

גם במגילת אסתר שנקרא בשבוע הבא, שמו של הקב"ה אֵינֶנּוּ, הוא מוסתר, הוא בהסתר, ולכן מגילת הסתר, מגילת אסתר.
אפשר אם רוצים לקרוא את המגילה ולחשוב שבגלל ששמו של הקב"ה אֵינֶנּוּ גם הוא בעצמו כביכול אֵינֶנּוּ, וכל מה שמתרחש הוא סיפור של צירופי מקרים נפלאים ושל נס בלתי מוסבר.
אבל ממש לא.
שמו אֵינֶנּוּ אבל הוא אפילו עוד יותר נוכח.
הכל בהשגחה פרטית מדוייקת.

>> קחו משימה משותפת עם הילדים השבוע:
נסו להבחין בכל יום לפחות באירוע אחד שאפשר לחשוב שהוא מקרה אבל אתם יכולים להצביע על זה שנוכחותו של הקב"ה לגמרי שם.
זה הכל עניין של מודעות: של פקיחת עיניים ולב. זה שם. זה כל הזמן מתרחש בעולם שלנו. הקב"ה מוסתר, אבל הוא אף פעם לא נעלם.
זה הכל עניין של מיומנות. אם מתאמנים מספיק – רואים. זוכים.

היום נעלה נר ונדליק אור לתינוק שמילא את הבית באור כשנולד, ושנזכה כולנו שזכותו של משה רבינו ע'ה תגן עלינו. אמן.

שבת שלום ומבורך – באהבה, סמדר 🍓


* הערב (רביעי) וכל היום מחר (חמישי) עד השקיעה.


דבר התורה מוקדש לרפואה שלימה של חנניה שלום הנרי בן מזל ושל מרדכי בן מלכה בתוך שאר חולי עמו ישראל


© כל הזכויות שמורות לסמדר פרגר

אין תגובות:

פרסום תגובה