יום שישי, 25 באוגוסט 2017

יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת: פרשת שופטים | ג' באלול ה'תשע"ז

💎בס"ד | פ' שופטים תשעז


🍬 קבלו סוכריה לשבת: 🍬


פרשת השבוע שלנו, פרשת שֹׁפְטִ֣ים, נפתחת במילים: "שֹׁפְטִ֣ים וְשֹֽׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ בְּכׇל־שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁ֨ר ה' אֱלֹקֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק׃" (דברים טז' יח')

למדנו שמעבר להוראה המעשית לגבי הנהגת החוק והסדר החברתי של עם ישראל בא"י, יש כאן ענין עמוק יותר המתייחס לשופטים ושוטרים שצריך לשים כל אדם על שבעת השערים שלו: 2 עיניים, 2 נחיריים, 2 אוזניים ופה אחד; לשמור מה הוא בוחר שיכנס ומה הוא בוחר שיצא מכל אחד מהם.

רבי לוי יצחק מִבְּרֶדִיטְשֶׁב, מפרש פירוש מקסים ועמוק אפילו יותר, שגם מכניס אותנו לאווירת חודש אלול, חודש התשובה והסליחות.

סנגורם של ישראל כותב שבדיוק כפי שאנחנו רוצים שהקב"ה ישפוט אותנו ביום הדין, כך עלינו גם לשפוט את האנשים שמסביבנו.
כיצד?
ע"י שנדאג תִּֽתֶּן־לְךָ֙: לשים לעצמנו! שֹׁפְטִ֣ים וְשֹֽׁטְרִ֗ים על שבעת השערים שלנו ונבחר לפתוח שערי חסד, ולשפוט ברחמים ולכף זכות את האחרים.
ובכך - מה שאנחנו מעוררים כאן למטה, יתעורר גם שם למעלה בשמים.
כי כשאנחנו שופטים מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק את האחרים ומלמדים זכות על כל אדם מישראל, אז גם עלינו מלמדים זכות וגם אותנו מוציאים זכאים בדין של מעלה, כי "במִדה שאדם מודד, בה מודדין לו." _(משנה סוטה א' ז')_

*****

זה מאוד לא פשוט להתבונן על העולם מבלי שדעותיהם של אחרים ישפיעו על האופן שבו אנחנו מפרשים את מה שאנחנו רואים שומעים וחווים.
זה במיוחד קשה לילדים, ועוד יותר קשה לבני נוער, שכל הווייתם היא להשתייך ע"י הידמות לחברת השווים שלהם.

ואם לנו קשה לא להיות מושפעים ממה שאנחנו רואים ושומעים דרך המסכים העיתונים והרדיו שאנחנו מוקפים בהם - עד כדי כך שלפעמים קשה להבחין מה היא מחשבה מקורית ומהי מחשבה מושתלת - תארו לעצמכם כמה זה קשה לילדים ולמתבגרים שלנו.

צריך לשים ש.ג. עירני ונבון ואמיץ ליד כל אחד ואחד מהשערים שלנו, כדי שיעשה רווח בינינו לבין העולם, כדי שנוכל לשים לב ולבחור מה נכנס, ומה אנחנו בוחרים להוציא.

וטוב לזכור ולהתאמן על כך באופן אישי ויומיומי, על מנת שנוכל להפוך מיומנים, ואז נוכל גם להוות דוגמא אישית וללמד ולאמן את הילדים שלנו מגיל צעיר:
שזה מאוד חשוב לשפוט את האחרים ברחמים ולכף זכות, אבל זה עוד יותר חשוב לשפוט האם מה שהאחרים עושים, אומרים, חושבים, מתנהגים  -- נכון גם בשבילך.


חודש אלול טוב ושבת שלום ומבורך – באהבה, סמדר 🍓



^ מקור: רבי לוי יצחק מבארדיטשוב. (1902). קדושת לוי על התורה. צב ע' 188. ורשה: בהוצאת ר' ישראל ראזומוובקי.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה