יום חמישי, 2 בנובמבר 2017

יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת: פרשת וירא | יג' במרחשוון ה'תשע"ח

💎בס"ד | וירא: אוטוסוגסטיה


🍬 קבלו סוכריה לשבת: 🍬

סדום ועמורה עולות באש. לא נשאר זכר לא מהערים ולא מאזרחיה. לוט, אחיין אברהם, מתחבא במערה עם שתי בנותיו, והן עושות דבר בלתי נתפס: לילה אחר לילה הן משקות את אביהן יין ושוכבות איתו, נכנסות להריון ויולדות את אחיהן: "...לְכָ֨ה נַשְׁקֶ֧ה אֶת־אָבִ֛ינוּ יַ֖יִן וְנִשְׁכְּבָ֣ה עִמּ֑וֹ... וַתַּשְׁקֶ֧יןָ אֶת־אֲבִיהֶ֛ן יַ֖יִן בַּלַּ֣יְלָה ה֑וּא וַתָּבֹ֤א הַבְּכִירָה֙ וַתִּשְׁכַּ֣ב אֶת־אָבִ֔יהָ ... וַֽיְהִי֙ מִֽמָּחֳרָ֔ת וַתֹּ֤אמֶר הַבְּכִירָה֙ אֶל־הַצְּעִירָ֔ה הֵן־שָׁכַ֥בְתִּי אֶ֖מֶשׁ אֶת־אָבִ֑י נַשְׁקֶ֨נּוּ יַ֜יִן גַּם־הַלַּ֗יְלָה וּבֹ֙אִי֙ שִׁכְבִ֣י עִמּ֔וֹ ... וַתָּ֤קׇם הַצְּעִירָה֙ וַתִּשְׁכַּ֣ב עִמּ֔וֹ ... וַֽתַּהֲרֶ֛יןָ שְׁתֵּ֥י בְנֽוֹת־ל֖וֹט מֵאֲבִיהֶֽן׃ " (בראשית יט' לא'-לו')
איך עושים כזה דבר?

לרופא שיניים שלי יש נטייה לשאול אותי שאלות. אין לי שום בעיה עם זה, אני אוהבת לשוחח ולהחליף דעות, אבל זו קצת בעיה כשהידיים עם הכלי עבודה שלו, והיד של השיננית עם השואב המרעיש דחוסים בתוך הפה שלי... אז הרבה פעמים קורה שהוא מדבר שואל וגם עונה, ואני מסתפקת ב: "ממממ..." או ב: "אאהההה..."
אבל אתמול דווקא רציתי לענות.
הוא שאל אותי איך זה שבן אדם מגיע לעשות את מה שעשה שלשום המחבל במנהטן.
למי שלא שמע את החדשות המזעזעות, לפני יומיים, ב-31.10.2017, התרחש במנהטן פיגוע דריסה איסלמיסטי, שבו נרצחו 8 איש. זו הפעם הראשונה מאז אסון התאומים בספטמבר 2001, שניו-יורק חווה את מה שאנחנו, לצערינו כי רב, חווים בארץ באופן שיגרתי.

אז התשובה היא לאקונית, ומצמררת להחריד: "כי הוא משוכנע שמה שהוא עושה זה הדבר הנכון!"


בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, בני אדם הם בבסיסם מאוד טובים. אם מסתכלים על ילדים רואים שיש להם נטייה טבעית לחמול, להעניק אהבה, ולהיטיב עם הסביבה שלהם, בין אם אלו ילדים אחרים או בעלי חיים. המצפן הזה טבוע בתוכם, בתוכנו.
כדי להרוס אותו, ולהפוך אדם למפלצת צריך להשקיע הרבה עמל לאורך זמן. אנחנו יודעים למשל שאחת מהשיטות שהנאצים ימ"ש להפוך את ה'היטלריונגד' _(Hitler Youth)_ להיות מרצחים, היתה לתת להם לגדל גור של כלב^, ובהגיעו לגיל שנה, אחרי שנקשרו אליו ואהבו אותו, לרצוח אותו במו ידיהם. ובכך לרצוח גם את המצפון שלהם, לרצוח את החמלה הטבעית המולדת ואהבת האחר. אם אפשר לרצוח כלב, הדרך לרציחת אדם סלולה.

גם בנות לוט חשבו שהן עושות דבר טוב. הן היו בטוחות שלא נשארו בני אדם על פני האדמה.
סדום ועמורה היו בעצם חמש ערים גדולות שנקראו חמש עמי כיכר הירדן: סדום, עמורה, אדמה, צבֹיים וצוער, והיחידים שיצאו ממנה היו, לוט, אשתו, ושתי הבנות. אשתו של לוט, כידוע, לא התאפקה והביטה לאחור והפכה לנציב של מלח, והבנות חשבו שלא נותר איש בעולם. הן היו בטוחות שנשארו רק הן ואבא שלהן.
ואז אמרה הגדולה לצעירה: "לְכָ֨ה נַשְׁקֶ֧ה אֶת־אָבִ֛ינוּיַ֖יִן וְנִשְׁכְּבָ֣ה עִמּ֑וֹ וּנְחַיֶּ֥ה מֵאָבִ֖ינוּ זָֽרַע׃.
אם לא נלד ילדים, לא תהיה המשכיות בעולם, ואנחנו לא יכולות להיות אלה שבגללן נכחד המין האנושי מעל פני האדמה. ולכן זה שנעשה את הדבר האסור הזה – לשכב עם אבא שלנו – למען מטרה צודקת ונעלה וקיומית כל-כך, הופך את זה בעצם למותר, כי בזכותנו לא ימחו בני האדם מעל הארץ.
הן היו משוכנעות שהן עושות את הדבר הכי נכון בעולם.  
כל כך משוכנעות הן היו, שהן קראו לילדים שלהם: מואב, ובן-עמי, שמשמעותו, מ-אב, מהעם שלי, הילדים שלנו, הם הילדים שילדנו מאבא שלנו: "וַתֵּ֤לֶד הַבְּכִירָה֙ בֵּ֔ןוַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ מוֹאָ֑ב ה֥וּא אֲבִֽי־מוֹאָ֖ב עַד־הַיּֽוֹם׃ וְהַצְּעִירָ֤ה גַם־הִוא֙ יָ֣לְדָהבֵּ֔ן וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ בֶּן־עַמִּ֑י ה֛וּא אֲבִ֥י בְנֵֽי־עַמּ֖וֹן עַד־הַיּֽוֹם׃"(בראשית יט' לז'-לח')

המוח שלנו הוא כלי עוצמתי ביותר. אנחנו מסוגלים לשכנע את עצמנו שהדברים הכי שליליים הם חיוביים. הקב"ה ידע את זה. כמובן, הוא ברא אותנו. וזו הסיבה שהוא נתן לנו את המצוות: כדי שלא נחליט לבד מה מותר ומה אסור, מה נכון ומה לא נכון. אם זה יהיה תלוי בנו... אוי ווי ווי, אפשר להיות אפילו בנות לוט, אפשר להיות אפילו מחבלים איסלמיסטים.

זהירות.
לא לאפשר לילדים להיגרר אחרי הכוחות השליליים של העולם. לשמור עליהם ועל הנשמות הרכות שלהם.
לשמור על עצמנו תמיד כדוגמא אישית של הליכה בתלם של תורה ומצוות. ולהיות תמיד אלה שהילדים יישאו אליהם עיניים, וירצו לחקות.
לפעמים הדרך הקשה יותר, היא בסופו של דבר גם הדרך הקלה יותר.
כמו בצבא גם בחיים – קשה באימונים קל בקרב.


שבת שלום – באהבה, סמדר 🍓


^ לילדים שגדלים עם בעלי חיים, ודואגים ומטפלים בהם, יש יכולת אמפטיה גבוהה יותר לבני אדם אחרים. יש גם ענף טיפולי של ממש שבו נעזרים בבע"ח לטיפול בילדים והוא נקרא זואותרפיה.

© כל הזכויות שמורות לסמדר פרגר


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה