יום חמישי, 9 במאי 2019

יַהֱדוּת וְהוֹרוּת - סוכריה לשבת פרשת קדושים: פלסטר גם לנשמה | ג' באייר ה'תשע"ט

בס"ד | יַהֱדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת

🍬 *קבלו סוכריה לשבת פ' קדושים: פלסטר גם לנשמה 🍬

אנחנו נמצאים בעיצומם של ימי זיכרון. ימי זיכרון על אויבים שעלו בהמוניהם להילחם בנו "אֵלֶּה בָרֶכֶב, וְאֵלֶּה בַסּוּסִים; וַאֲנַחְנוּ, בְּשֵׁם-ה' אֱלֹקֵינוּ נַזְכִּיר[1]" ואנחנו בסך הכל 0.2% מאוכלוסיית העולם שנבחרו ע"י הקב"ה "לִהְיוֹת לוֹ לְעַם[2]".
אלה ימים של התייחדות של כל העם עם הנופלים, הנספים, הנרצחים ומשפחותיהם. כולנו משפחה אחת עכשיו. מאוחדים ביגון. משפחה עצובה שכואבת את אלה שהיו ואינם עוד. אנחנו עַם שמחפש נחמה.
אבל לא רק. אלה גם ימים של שמחה של תקומה, של חזרה לארץ אבותינו לאחר 2000 שנות גלות, ועל בנייתה של מדינה מפוארת. ולא סתם מדליקים משואות לתפארת מדינת ישראל.


מסופר במדרש שמעוני לַפסוק מתהילים "יַעַנְךָ ה', בְּיוֹם צָרָה[3]" - על אבא ובן הולכים מהעיירה שלהם וצועדים ימים רבים בדרך ומחפשים את העיר הגדולה. והבן מתעייף מההליכה הארוכה הזו, ונמאס לו, ואין לו כבר כוח, והוא שואל: Are we there yet?
אוף, מתי מגיעים כבר? נו, איפה העיר הזו כבר?

ואומר המדרש: "משל למה הדבר דומה?
לאב ובן שהיו מהלכין בדרך נתיגע הבן אמר לאביו: אבא, היכן היא המדינה?"
ועונה לו האבא ומסביר לו שיש סימן לכך שממש תיכף אוטוטו מגיעים ליעד. אפשר לדעת שמתקרבים לעיר הגדולה כשמגיעים לבית קברות.
וממשיך המדרש: "אמר לו: בני, סימן זה יהא בידך, אם ראית בית הקברות לפניך הרי המדינה קרובה לך."
זה הסימן שנותן לנו הקב"ה.
ומסכם המדרש: "כך הנביא אומר לישראל: אם ראית הצרות שיכסו אתכם מיד אתם נגאלים, שנאמר: יַעַנְךָ ה', בְּיוֹם צָרָה."
הגאולה היא היעד, ובית הקברות אלה הם הצרות והקשיים, והייסורים שאנחנו צריכים לעבור בדרך אליה.
כמו שכתוב בתהילים: "יַעַנְךָ ה'", כלומר הקב"ה יתן לנו את המענה, את הגאולה, "בְּיוֹם צָרָה" ביום שהצרות, והקשיים יגדישו את הסאה.


עפ"י הרב עובדיה יוסף[4], תחילת הגאולה היא חזרתנו לארץ ישראל. והרבה הרבה ימי צער יש לנו.
כי בדרך אליה יש בית קברות ענקי, של 2000 שנות גלות ורדיפות ופוגרומים ופרעות ושואה.
וה' חוזר ומזכיר לנו, בימי הזיכרון האלה: "יַעַנְךָ ה', בְּיוֹם צָרָה". עוד מעט תוגדש סאת העינויים, עוד מעט משיח בן דוד בא.

גם אנחנו לפני המדינה, לפני יום העצמאות, עוברים בבית הקברות. אנחנו אף פעם לא שוכחים שלפני שמחת העצמאות היו זעקות של נשרפים. ואנחנו אף פעם לא שוכחים את אלה שנופלים כדי לשמור עליה. על העצמאות, על המדינה.

גם אנחנו לפני התקומה, עוברים בשואה. במלחמות. בפיגועים. בהרוגים. בחללים.
שמשאירים בנו חלל כל כך עצום.


יום הכרזת עצמאותה של מדינת ישראל התרחש בה' באייר תש"ח. 1948 למיניינם, שהיא גם השנה העברית שבה נולד אברהם אבינו... כי אין מקריות, זה הכל ככה ה' רקם.
אייר, ראשי תיבות:
אני י"י רופאך.
כן, זה הכל ממנו, אני ה'! בעולם שלי יש גם גזירות ל"ע. אבל אני גם הרופא שלך. אני גם זה שמרפא אותך.
אני ה' "גּוֹזֵר וּמְקַיֵּם[5]" גם גּוֹזֵר וגם מְקַיֵּם.
ממני מגיע גם הטוב וגם הרע: "שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ,  הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי.[6]"
השֶׁבֶט, הוא המקל שאיתו מרביצים, והמשענת, הוא המקל שעליו נשענים. שניהם מקלות.
שניהם באים מאותו עץ.
באותו אופן, המכה והנחמה מגיעים שניהם מאותו מקור – הקב"ה.


כן יש בדרך לגאולה הרבה צער, ושניהם מגיעים מאותו מקום. המקום, ה', שולח גם את התרופה. את הרפואה.


אייר, אני י"י רופאך, כי עכשיו זה הזמן שבו הקב"ה מוריד עלינו את כל הרפואות שלו. ואומר לנו: תתרפאו, תתרפאו. כי זה זמן התפארת.
כי עכשיו אנחנו בזמן ספירת העומר בשבוע התפארת, ואומר הישמח ישראל[7], תפארת אותיות תתרפא.
כי אנחנו זוכרים במילים.
ובאמצעות המילים שאנחנו אומרים, ובאמצעות ההספדים שאנחנו נושאים, אנחנו מהללים ומפארים ומקדשים את זכרם של אהובינו, ועל הדרך אנחנו קצת קצת מרפאים את הנשמה הכואבת כל כך שלנו.

כי אַחֲרֵ֣י מ֔וֹת קְדֹשִׁ֣ים אֱמֹ֥ר[8] (אלה שלושת הפרשות שאנחנו קוראים ברצף בימים אלה) כי אחרי מותם של הקדושים הללו, אנחנו אומרים, ומספרים על תפארתם.
אנחנו מפארים את זכרם.  אנחנו מהללים את גבורתם, את אומץ הלב שלהם, את טוב ליבם. אנחנו מפארים את זה שמתו על קידוש ה', אנחנו מפארים את קדושתם, כי הם קדושים: "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם.[9]" – ככה מכריז הקב"ה בפרשת השבוע שלנו ומזכיר לנו לזכור מי אנחנו, מאיפה באנו, ולאן אנחנו הולכים, ולא רק בימי הזיכרון.

כי בסוף ההבטחה תמומש: "וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת, וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַה' אֱלֹקֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר.[10]"
"כִּ֣י עַ֤ם קָדוֹשׁ֙ אַתָּ֔ה לַה' אֱלֹקֶ֑יךָ וּבְךָ֞ בָּחַ֣ר ה' לִֽהְי֥וֹת לוֹ֙ לְעַ֣ם סְגֻלָּ֔ה מִכֹּל֙ הָֽעַמִּ֔ים אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה׃[11]"


כי כשאנחנו זוכרים, ומדברים ומספרים ואומרים ומפארים את קדושתם – אנחנו על הדרך גם קצת מרפאים לנו את הלב, ומביאים טיפהל'ה מזור גם לנשמה.
כל האמירות המפארות את הקודשים שלנו, זה קצת כמו פלסטר לנשמה.

  
עצמאות 71 שמח ושבת שלום ומבורך, באהבה, סמדר🍓




דבר התורה מוקדש לרפואה שלימה בגוף ובנפש של אמיליה בת אסתר
ולזכות גל יצחק בן סמדר וניקול מרים בת שרה שיזכו לזרע של קיימא




בואו נשמור על קשר:  #YehadutVeHorut @smadarprager

פייסבוק:fb.me/YehadutVeHorut
לערוץ יַהֲדוּת וְהוֹרוּת: https://buff.ly/2Kh2wSU
לאתר של סמדר פרגר: http://www.smadarprager.com/ 
Twitter: 
https://buff.ly/2VqN487 
Instagram: 
https://buff.ly/2QfstjD
הבלוג של סמדר פרגר בעברית: https://buff.ly/2CyYsaU
Smadar’s Sane Way (English) Blog: https://buff.ly/2G9uLPa





[1]  תהילים כ' ח'
[2]  דברים ז' ו' וגם יד' ב' ; דברים כו' יח'
[3]  שם, שם ב'
[4]  יביע אומר, חלק ו': "...והגר"מ כשר שליט"א [ז"ל] בספרו התקופה הגדולה (עמודים שעד - שעח) הביא כרוז בשם דעת תורה, שחתומים עליו כמעט כל גדולי הדור, וקוראים את הקמת מדינת ישראל בשם אתחלתא דגאולה."
[5]  מתוך ברכת בָּרוּךְ שֶׁאָמַר, תפילת שחרית
[6]  תהילים כג' ד'
[7]   הישמח ישראל בפ‘ תזריע "מה שייך רפאינו למדת התפארת" לפי מה ששמע מאביו הרה“ק רבי יחיאל מאלכסנדר, הישמח ישראל, רבי ירחמיאל ישראל יצחק דנציגר (1910-1853) היה האדמו"ר השני בשושלת חסידות אלכסנדר, הוא כיהן כאדמו"ר בין השנים תרנ"ד - תר"ע. נחשב בזמנו לאחד מגדולי אדמו"רי פולין, ומספר חסידיו נאמד באלפים. ספרו על התורה ומועדים "ישמח ישראל" נחשב כספר יסוד בתורת החסידות. (ויקיפדיה).
[8]  שלושת הפרשות שאנחנו קוראים בתורה ברצף אחת אחרי השניה בשבועות אלה: פרשת אַחֲרֵ֣י מ֔וֹת: ויקרא טז' א' – יח' ל' (6/10 ; 80 פסוקים) ; פרשת קְדֹשִׁ֣ים: ויקרא יט' א' – כ' כז' (7/10 ; 64 פסוקים) ; פרשת אֱמֹ֥ר: ויקרא כא' א' – כד' כג' (8/10 ; 124 פסוקים)
[9]  ויקרא יט' ב' (פ' קדושים)
[10]  דברים כו' יט'
[11]  דברים שם ב'


[© Smadar Prager, CGP]



Smadar Prager, CGP is an Israeli Certified Group Emotionally Focused Psychotherapist since 1998 with a home based private practice located in South Valley Stream (Five Towns area, Long Island). She focuses on relationships with the self, in the Family, Parenthood, Couplehood, and Body & Eating Disorders.
To schedule an appointment please contact at smadarprager@gmail.com or 917-513-1490.



אין תגובות:

פרסום תגובה