יום חמישי, 27 באפריל 2017

יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת: פרשת תזריע-מצורע | א' אייר ה'תשע"ז

💎בס"ד

🍬 קבלו סוכריה לשבת: 🍬

אומר לנו הקב"ה: "... וִֽהְיִיתֶ֣ם קְדשִׁ֔ים כִּ֥י קָד֖וֹשׁ אָֽנִי:" (ויקרא יא מה') ומסביר לנו איך בדיוק לעשות את זה.

> אם בפרשת שמיני לימדה אותנו התורה מה מותר ומה אסור ליהודי להכניס לפה,
< הרי שבפרשות תזריע-מצורע אנחנו לומדים מה לא להוציא מהפה.

> התוצאה של אכילת מזון טמא ולא כשר היא פנימית: "וְלֹ֤א תִטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם:" (ויקרא יא' מג') מלשון אטום. האוכל נכנס פנימה ומעכיר את הפנימיות: השכל והנשמה הופכים להיות אטומים לדברי תורה ולאהבת ה'.
< התוצאה של דיבורים לא טובים, של לשון הרע, היא חיצונית: המילים יוצאות החוצה ופוגעות במישהו אחר. מחוץ לגוף, על העור, מתגלים נגעים שהיא צרעת, והנגוע מנודה אל מחוץ לחברה "בָּדָד יֵשֵׁב, מִחוּץ לַמַּחֲנֶה מוֹשָׁבוֹ." (ויקרא יד' טו')

> כשאדם פוגע בעצמו, באכילת אוכל טמא ולא כשר, התוצאה נוגעת אך ורק לו. אף אחד לא רואה, אף אחד לא יודע, זה משליך רק עליו. זה חטא בינו ובין הקב"ה.
< בעוד שכשאדם אומר לשון הרע ופוגע במישהו אחר, התוצאה גלויה לכל עין. הוא מְצֹרָע = מוֹצִיא רָע^. זה בינו ובין אחרים. לשון הרע הוא חטא של בין אדם לחברו.

כתוב: "עבירות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר; שבינו לבין חברו - אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו." (משנה, יומא, ח, ז)

הצרעת אם כן היא חסד עצום של הקב"ה.
הצרעת היא נגע חיצוני הגלוי לכל עין.
ואנחנו יצורים חברתיים. אנחנו תלויים בחברה ובשייכות אליה על מנת שנוכל לשרוד גם פיזית וגם נפשית.
הצרעת מרחיקה את האחרים ממנו, ובעצם לא משאירה לאדם ברירה אלא להתייחס אליה ולתקן אותה.

יוצא שבנגע הצרעת הקב"ה נותן לאדם הזדמנות לכפר על חטאו, לכפר על עוונו, ולנקות את נפשו, ואת גופו.
הוא לא נשאר עם הרעל של הלשון הרע שלו, הוא מיטהר.

"כִּי אַעֲלֶה אֲרֻכָה לָךְ וּמִמַּכּוֹתַיִךְ אֶרְפָּאֵךְ נְאֻם ה'..." (ירמיהו ל' יז')
אני נותן לך את המכה, אומר הקב"ה, אבל יחד איתה אני גם נותן לך את הרפואה (ארוכה), על מנת שתוכל להירפא מהמכות שהבאת על עצמך.

ה' נותן את המכה, את הצרעת: נגע
ה' נותן גם את הארוכה, להפוך נגע ל: ענג.

וכשהאות ע' עוברת מסוף המילה לתחילתה, היא בולטת ומודגשת לשמיעה.
"לפי שנגע צרעת קורה כאשר אין יודעים שעין ה' משגיחה על הכל מראשית ועד אחרית, אך כאשר חש אדם בחוש ממש שעין ה' משגיחה, הוא מבחינה רוחנית במעלת ענג.*"


חודש טוב ושבת שלום ומבורך

באהבה, סמדר 🍓


^ עפ"י הרב יהושע שפירא
* ותן חלקנו, אייר תשע"ז, עמ' 28


אין תגובות:

פרסום תגובה