יום רביעי, 17 ביולי 2019

יַהֲדוּת וְהוֹרוּת: סוכריה לשבת פרשת בלק – Try try again | יד' בתמוז ה'תשע"ט

💎בס"ד | יַהֲדוּת וְהוֹרוּת | סוכריה לשבת פ' בלק – Try try again | יד' בתמוז ה'תשע"ט


🍬 *קבלו סוכריה לשבת פ' קדושים: Try try again 🍬
 
פרשת בָּלָ֖ק[1]: "וַיַּ֥רְא בָּלָ֖ק בֶּן־צִפּ֑וֹר אֵ֛ת כׇּל־אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה יִשְׂרָאֵ֖ל לָֽאֱמֹרִֽי׃[2]" בלק בן ציפור מלך מואב פוחד ממה שעם ישראל עלול לעשות גם לארצו והוא שולח לקרוא לבלעם גדול נביאי הגויים כדי לקלל אותם. כתוב בפרשה שלנו שבלעם היה ממש כמעט בדרגתו של משה רבינו, שהוא ממש דיבר עם הקב"ה פנים אל פנים: "וַיֹּאמֶר בִּלְעָם, אֶל-הָאֱלֹקִים:  בָּלָק בֶּן-צִפֹּר מֶלֶךְ מוֹאָב, שָׁלַח אֵלָי.[3]"
וכך בָּלָק בֶּן-צִפּוֹר מלך מואב, זומם יחד עם בִּלְעָם בֶּן-בְּעֹר, להשמיד את עם ישראל.
הם מסתובבים מגבעה לגבעה, מקריבים קורבנות, ומבקשים את עזרת הקב"ה לפגוע בעם שלו. ואנחנו אפילו לא יודעים מכל מה שמתרחש. אנחנו לא מודעים לכל הניסים הגדולים שהקב"ה עושה עבורינו ללא ידיעתנו. אין לנו מושג איך באה לידי ביטוי ההשגחה הפרטית של הקב"ה עלינו.
שוב, בדיוק כמו שקראנו בשבת על הניסים העצומים שנעשו לעם ישראל בנחל ארנון, ושאפילו לא ידענו מהם.  איזו השגחה פרטית מופלאה משגיח עלינו הקב"ה.
דברים עצומים מתרחשים, עניינים של חיים ומוות ממש – ולנו אין אפילו שמץ של מושג.
🍬
השגחה כל כך מופלאה שאפילו כבלעם מנסה שוב ושוב לקלל את עם ישראל, במקום קללות יוצאות לו ברכות: "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל:[4]"
בלק רותח מכעס, אין לו מושג שיד ה' בדבר, והוא חושב שבלעם פשוט לא עושה את העבודה שלשמה הוא שכר את שירותיו: "וַיִּחַר אַף בָּלָק אֶל בִּלְעָם, וַיִּסְפֹּק אֶת כַּפָּיו, וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם: לָקֹב אֹיְבַי קְרָאתִיךָ וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים.[5]"
אם בלעם היה מקשיב לאתון שלו הוא היה יודע שהוא יוצא לשליחות עקרה. שהוא לא בכיוון הנכון.
אם הוא היה מקשיב לאתון שלו הוא היה מבין שמה שהם זוממים לעשות לעם ישראל לא יצליח.
כי האתון שלו עצרה אותו שלוש פעמים, ובפעם השלישית אפילו פתחה את פיה ודיברה אליו. והוא בשלו: הלאה, קדימה, המשיכי, אני צריך לקלל את עם ישראל.
🍬
מקטנות למדנו שכשאנחנו לא מצליחים לעשות משהו, אנחנו פשוט צריכים להתעקש ולחזור על העשייה כמה פעמים שצריך עד שזה יצליח. רואים את נהדר כשתינוק מתחיל ללכת. הוא יותר נופל מהולך, ובכל זאת, הוא לא מתייאש. הוא ממשיך עוד פעם, ושוב עד שהוא מצליח. את המסר הזה הפנמנו ואנחנו מיישמים אותו מאז לכל אורך חיינו. מתעקשים להצליח לשרוך שרוכים, לקלף תפ"א, לכתוב, לקרוא, ללמוד מיומנויות חדשות, ללמוד לנהוג... אלה הם חיינו, כשזה לא הולך, Try try again. עד שנצליח.
ולכן, קשה לנו באמת להאשים את בלעם שדפק באתונו שוב ושוב להמשיך ללכת כשהיא לפתע פתאום נעצרה לו באמצע השליחות שלו לקלל את עם ישראל.
כי איך בן אדם יכול לדעת מתי זה נכון להמשיך ולהתעקש ולנסות שוב ושוב עד שיצליח, ומתי להבין שאם זה לא הולך אז צריך להפסיק?
איך נדע מתי זה נכון להרים ידיים ולוותר ומתי חשוב להתעקש גם אם זה לא הולך בקלות?
🍬
האמת היא שהקב"ה ניסה להראות לבלעם שהדרך שהוא צועד בה לא מביאה אותו למקום הנכון. הוא שלח לו מלאך. אלא שמי שראה את המלאך לא היה בלעם אלא האתון שלו.
שלוש פעמים עצרה האתון באמצע הדרך כדי שלא לדרוס את המלאך, ושלוש פעמים היכה אותה בלעם שתמשיך ללכת כי לא ראה את המלאך.
1.      "וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת-מַלְאַךְ ה' נִצָּב בַּדֶּרֶךְ, וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ, וַתֵּט הָאָתוֹן מִן-הַדֶּרֶךְ, וַתֵּלֶךְ בַּשָּׂדֶה; וַיַּךְ בִּלְעָם אֶת-הָאָתוֹן, לְהַטֹּתָהּ הַדָּרֶךְ.[6]"
2.      "וַיַּעֲמֹד מַלְאַךְ ה', בְּמִשְׁעוֹל הַכְּרָמִים--גָּדֵר מִזֶּה, וְגָדֵר מִזֶּה. וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת-מַלְאַךְ ה', וַתִּלָּחֵץ אֶל-הַקִּיר, וַתִּלְחַץ אֶת-רֶגֶל בִּלְעָם, אֶל-הַקִּיר; וַיֹּסֶף, לְהַכֹּתָהּ.[7]"
3.      "וַיּוֹסֶף מַלְאַךְ-ה', עֲבוֹר; וַיַּעֲמֹד בְּמָקוֹם צָר, אֲשֶׁר אֵין-דֶּרֶךְ לִנְטוֹת יָמִין וּשְׂמֹאול. וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת-מַלְאַךְ ה', וַתִּרְבַּץ תַּחַת בִּלְעָם; וַיִּחַר-אַף בִּלְעָם, וַיַּךְ אֶת-הָאָתוֹן בַּמַּקֵּל.[8]"
🍬
 שלושה שלבים היו בעצירות של האתון בדרך.
בפעם הראשונה סטייה קלה מהדרך. בפעם השנייה, חיכוך כואב. ובפעם השלישית חוסר יכולת פיזית להמשיך.
ה' ניסה להעביר לבלעם את המסר שהוא לא בכיוון הנכון כשבכל פעם עוצמת אי הנוחות גברה.
המכשולים שבדרך השתנו. לא חלש, לא חזק יותר ולא רועם.
המסר אמור היה לעבור מתי שהוא.
השיא היה כשפתחה האתון את פיה ודיברה: "
וַיִּפְתַּח ה', אֶת-פִּי הָאָתוֹן; וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם, מֶה-עָשִׂיתִי לְךָ, כִּי הִכִּיתַנִי, זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים.[9]"
רק אז הבין בלעם את גודל טעותו. רק אז הוא הבין שהוא התעקש במקום שבו היה עליו לחשב מסלול מחדש ולעשות אחרת.
🍬
ואנחנו? האם אנחנו שומעים? האם אנחנו רואים נכון?
האם אנחנו קוראים נכון את המציאות?
האם אנחנו יודעים מתי זה נכון להמשיך ולהתעקש ומתי לוותר ולעבור הלאה?
האם גם אנחנו נופלים בפח של בלעם ודוחפים הלאה כשאנחנו אמורים לעשות אחורה פנה?
מה יש לפרשה שלנו ללמד אותנו בנושא?

במקרה של בלעם זה היה קל. כי שלוש פעמים דיבר אליו הקב"ה ואמר לו שלא לצאת לשליחות שמטיל עליו בלק.
וכמו תמיד אצל הקב"ה, מידה כנגד מידה, שלוש פעמים גם בירך בלעם במקום לקלל.
במקרה שלנו היה ברור, אם רק לא היה מניח לשנאה לעוור את עיניו, שהוא לא בדרך הנכונה.
אבל איך אנחנו אמורים לדעת?
🍬
כי גם לנו הקב"ה גילה מה הוא רוצה, ומה בעיניו נכון, ומה בעיניו היא לא הדרך הנכונה.
כל מה שגם אנחנו צריכים זה לא לתת לשנאה לעוור את עינינו, או לפחד להעיב על זווית המבט, או לעצלות למסך את שדה הראיה.
בתוך תוכו של כל אחד ואחת מאיתנו יש מצפן פנימי, מצפון, שלוחש בשקט אם כן או לא.
אלא שאנחנו חיים בעולם רועש כל כך שקשה לנו לשמוע את הקול הזה.
אנחנו חייבים למצוא רגעים של שקט שבהם נתחבר אל עצמנו ונוכל להקשיב למצפן שלנו – אם להמשיך או לא.
יש לנו אחד את השני לשוחח, לדבר, להתייעץ. אנחנו לא לבד. גם אם לפעמים נדמה לנו בעולם הגדול הזה שאנחנו כל כך בודדים. אנחנו לא. הקב"ה משגיח כל הזמן.
ואם לא בטוחים, הספר הכי נמכר בעולם על המדף – או על המסך – הכי זמין, וכל התשובות לכל התהיות – שם.
אם נתרגל, נתרגל. בגלל זה קוראים לזה אמונה. זה ענין של אימון.
והילדים שלנו מתבוננים בנו כל הזמן. הם רואים ולומדים הרבה יותר ממה שאנחנו עושים מאשר ממה שאנחנו מטיפים. אנחנו לא לבד.
ניסים גדולים מתרחשים סביבנו כל הזמן אפילו שאנחנו לא מודעים ולא יודעים.
כמה נהדר לשים לב ומידי פעם לראות את ההשגחה הפרטית הזו. 

שבת שלום ומבורך וצום י"ז בתמוז קל ומועיל.
באהבה, סמדר🍓



דבר התורה מוקדש לרפואה שלימה בגוף ובנפש של אמיליה בת אסתר
ולזכות גל יצחק בן סמדר וניקול מרים בת שרה שיזכו לזרע של קיימא

בואו נשמור על קשר:  #YehadutVeHorut @smadarprager
פייסבוק:fb.me/YehadutVeHorut
לערוץ יַהֲדוּת וְהוֹרוּת: https://buff.ly/2Kh2wSU
לאתר של סמדר פרגר: http://www.smadarprager.com/
Twitter:
https://buff.ly/2VqN487
Instagram:
https://buff.ly/2QfstjD
הבלוג של סמדר פרגר בעברית: https://buff.ly/2CyYsaU
Smadar’s Sane Way (English) Blog:
https://buff.ly/2G9uLPa











[1]  פרשת בָּלָ֖ק: במדבר כב' ב' – כה' ט'
[2]  במדבר כב' ב'
[3]  שם פ' י'
[4]  במדבר כד' ה'
[5]  שם פ' י'
[6]  במדבר כב' כג'
[7]  שם פ' כד'-כה'
[8]  שם פ' כו'-כז'
[9]  שם פ' כח'


[© Smadar Prager, CGP]


Smadar Prager, CGP is an Israeli Certified Group Emotion Focused 

Psychotherapist since 1998 after graduating the four-year program in the 
Alfred Adler Institute in Israel.  With a home-based private practice 
located in South Valley Stream (Five Towns area, Long Island) she focuses on 
relationships with the self, in the Family, Parenthood, Couplehood, and 
Body & Eating Disorders. 

To contact or to schedule an appointment please email 
smadarprager@gmail.com or call/text 917-513-1490 or WhatsApp Me.  I'd love to hear from you.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה